ARRAKIS

Rok wydania: 1999 (Stefan Hendriks)
Zalecany sprzęt: Pentium 200Mhz lub lepszy, 4MB wolnej pamięci EMS, 5 MB wolnego miejsca na dysku (bez muzyki 2MB), karta VGA, Soundblaster wersja 2.00 lub wyższa

   Arrakis to RTS autorstwa Stefana Hendriksa. Gra napisana została (tu może zaskoczę wiele osób) w QBasicu. Autor zaczął tworzyć ją w 1999 roku i od tej pory projekt się rozwijał (poprawiano błędy, dodawano nowe mapy).
   Nie zaskoczę chyba nikogo jeśli powiem, że Arrakis przedstawia alternatywną wersję konfliktu na Diunie. Ponownie spotkamy się z trzema stronami konfliktu: Atrydami, Harkonnenami i Ordosami. Występują między nimi pewne różnice. Ordosi mają najsłabsze, ale i za to najtańsze, jednostki, a żniwiarki pracują szybko, lecz mało wydajnie. Harkonnenowie stanowią ich dokładne przeciwieństwo. Atrydzi - już tradycyjnie - umieszczeni są po środku.
   Jeżeli chodzi o jednostki to nie jest ich zbyt wiele. Są to Infantry (piechota), Raider Trike (trójkołowiec), Light Tank (lekki czołg), Heavy Tank (ciężki czołg) i Grenade Tank (czołg rakietowy). Jak widać arsenał nie jest zbyt obszerny. Z budynków do dyspozycji mamy podstawowe struktury, czyli: Construction Yard, Windtrap, Spice Refinery, Barracks, Warfactory, Radar, Repair Pad i Silos. Niewiele, ale każdemu powinno wystarczyć do przeprowadzenie niezłej wojny ^_^.
   Gracz ma do rozegrania 30 misji - po 10 na stronę. Ponadto mamy misje treningowe (skirmish) i losowy generator map. Czyli na dobrą sprawę żywotność gry jest nieograniczona!
   Interfejs identryczny jak w C&C. Czyli dowodzimy myszką a na tzw. sidebarze ikonki możliwych do wybudowania budynków i jednostek. Ponadto mamy możliwość łączenia jednostek w grupy i tworzenia oddziałów. Niestety, interfejs ma pewne niedoróbki. Otóż jeśli mamy aktualnie zaznaczone jakieś jednostki, to każde kliknięcie myszką (np. na sidebarze w celu rozpoczęcia budowy) traktowane jest jako wydanie rozkazu.
   Grafika jest... no, powiedzmy na poziomie Dune 2. W sumie jednostki można bez większych problemów od siebie odróżnić. Spore zastrzeżenia można mieć natomiast do menu - napisy są małe i zlewają się z tłem. Z kolei komunikaty dźwiękowe pochodzą z oryginalnej Dune 2. Muzyki natomiast brak - można ją ściągnąć osobno ze strony autora w postaci plików wav.
   Wracając jeszcze na chwilę do kwestii technicznych. Wspomniałem już, że gra powstała w QuickBasicu. Otóż jeśli programujecie w tym języku to możecie ze strony autora ściągnąć sobie kod źródłowy gry.
   Na koniec chciałbym wszystkim tę grę polecić. Może nie jest to super produkcja z olśniewającą oprawą oraz niesamowitą fabułą, ale Arrakis jest grą godną uwagi. Ja osobiście podziwiam jej autora za inwencję, zdolności i determinację, bo napisanie nawet tak pozornie prostej gry łatwe nie jest. Tak w ogóle to zastanawiam się jak autor poradził sobie bez programowania obiektowego. Chyba sam ściągnę sobie kod źródłowy.
   P.S. Chciałbym zaznaczyć, że recenzję pisałem na podstawie wersji 1.13. Obecnie z pewnością dostępna jest już nowsza wersja - adres do strony autora znajdziecie Linkach

Wstecz


Autor: Jan Stolarek